Lähipuu®-tuotemerkki on saanut uuden verifioidun ympäristöselosteen, eli EPD:n. Se antaa kattavan katsauksen sahatuotteen ympäristövaikutuksista koko sen elinkaaren ajalta.  Seloste auttaa asiakkaita tekemään entistä vähähiilisempiä valintoja ja tukee näin ympäristöystävällisempää rakentamista. Uuden ympäristöselosteen myötä Lähipuun® hiilijalanjälkiarvo parantui 31,5 % verrattuna aiempaan selosteeseen. Lähipuu® -tavaramerkin alla olevan sahatavaratuotteen ympäristöseloste on laadittu standardin SFS-EN 15804:2012+A2 mukaisesti.

Tuotevalmistajilla tärkeä rooli ilmastotavoitteiden saavuttamisessa

Suomi on asettanut tavoitteeksi olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Suomessa hiilidioksidipäästöistä noin 36 % aiheutuu rakennetusta ympäristöstä, joten sillä on iso vaikutus päästöihin. Uusi rakentamisen laki astuu voimaan ensi vuoden alussa ja rakennuksen hiilijalanjälkilaskenta ja tietomallimuotoisen rakentamisluvan voimaantulo tapahtuu 1.1.2026 alkaen. Samaan aikaan rakennuksen materiaaliseloste muuttuu rakennustuoteluetteloksi, jonka tarkoituksena on seurata rakennustuotteiden määrää ja sitä kautta saadaan laskettua rakennuksen hiilijalanjälki.

Koska uudet rakennukset suunnitellaan ja rakennetaan entistä energiatehokkaammaksi, tulee rakennusmateriaalien osuus päästöarvoista nousemaan. Tämän vuoksi tuotevalmistajien rooli tuotteiden hiilipäästöjen pienentämiseksi tulee korostumaan, projektipäällikkö Timo Pennanen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta kertoo.

Lähipuu® on tavaramerkki, jota käyttävät Suomen Sahayrittäjien jäsenyritykset. Tiedot ympäristöselosteen laatimiseen on kerätty yhdistyksen jäsenyrityksiltä.

Suomen Sahayrittäjät ry osallistui BIMEYES – Ympäristöselosteet tietomalleihin Etelä-Savon rakennustuotteista-hankkeeseen. Hankkeen toteuttajana on Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu (Xamk) ja rahoittajana toimii Etelä-Savon ELY-keskus.